Big Fat Surprise

Er mættet fedt farligt - the big fat surprise?


For nyligt læste jeg The big fat surprise fra 2014 af journalisten Nina Teicholz. Bogen giver en tankevækkende gennemgang af hvordan "mættet fedt fører til hjertekarsygdom" hypotesen opstod tilbage i 1950erne i USA og hvordan anbefalinger mod mættet-fedt fik stor gennemslagskraft i mange lande frem til i dag – ikke kun for midaldrende mænd med risiko for hjertekarsygdom, men også kvinder og børn.


Teicholz beskriver således hvordan mættet fedt-skrækken har betyder at amerikanere i de sidste 50 år har erstattet mættet fedt med kulhydrat og fedt fra vegetabilske olier i deres kost. I forhold til fødevareindustrien  førte mættet fedtanbefalingerne til udvikling af de sundhedskadelige transfedtsyrer, og i de senere år en række lipidanaloger, hvor de sundhedsmæssige effekter endnu ikke kendes.


Bogens grundtese er, at advarslen mod mættet fedt var bygget på et meget spinkelt videnskabeligt grundlag i 1950erne og at forskning i de sidste årtier nu viser, at mættet fedt ikke er skadeligt, måske nærmere tværtimod, og at der ikke er nogen forbindelse mellem mættet fedt og øget risiko for hjertekarsygdom.


Øger mættet fedt kolesterol?

En interessant emne i bogen er linket mellem mættet fedt og kolesterol, som tilbage i 1950erne legitimerede mistanken fra epidemiologiske studier om en forbindelse mellem mættet fedt og hjertekarsygdom. På daværende tidspunkt kunne man kun måle total kolesterol, og studier viste, at total kolesterol steg i blodet ved indtag af mættet fedt sammenlignet med andre typer fedt.  Siden da er kolesterol analyser  blevet mere nuancerede. Nu ved man blandt andet at mættet fedt øger LDL (det skadelige kolesterol), men også HDL  i blodet,  som betragtes som beskyttende mod hjertekarsygdom. Ydermere kan nyere studier  skelne mellem forskellige partikelstørrelser af det potentielt skadelige LDL, og det studier viser er, at den type LDL  der  stiger i blodet ved indtag af mættet fedt er de store, lette LDL molekyler, som ikke er en risikofaktor ved hjertekarsygdom.  Det tyder således  på at hele forbindelsen mellem hjertekarsygdom, mættet fedt og kolesterol er meget mere nuanceret end den engang blev præsenteret ...


En vigtig ting at lære af hele historien her er: når en kostanbefaling fjerner en vigtig bestanddel af en befolknings kost, skal den erstattes med noget andet. Og hvordan kan man så være sikker på at det som erstatter er mere sundhedsfremmende end det man fjerner?

 

Erstatningen til mættet fedt blev blandt andet transfedtsyrer, vegetabilske olier og kulhydrat. Og hvis vi tager kulhydraterne --  nyere studier viser at et højt indtag af specielt raffinerede kulhydrater, som giver hurtige blodsukker og insulinstigninger, muligvis kan relateres til fedme og kroniske sygdomme som diabetes type 2 og hjertekarsygdom. Så måske er det ikke det mættede fedt som i sin tid skulle have været fjernet...


Læs The Economist's anmeldelse af bogen  her.


Re-evaluation of the traditional diet-heart hypothesis: analysis of recovered data from Minnesota Coronary Experiment (1968-73)

Læs også dette studie publiceret i 2016, som publicerer data tilbageholdt  fra 60/70erner, som kunne have sået tvivl om mættet fedt  øger risiko for hjerterkarsygdom. Studiet viser at erstatning af mættet fedt med flerumættet fedt om noget øgede risikoen for hjertekarsygdom, selvom det sænkede kolesteroltallet.

Gode fedtkilder

  • æg, avocado, oliven, nødder, kerner
  • fede fisk & kød (fritgående dyr)
  • kokosolie, vegetabilske olier
  • smør, yoghurt, fløde, ost (normalt fedtindhold, økologi)

Hvad bruger vi fedt til

  • Energi
  • Hjernen - består af næsten 60% fedt (specielt kolesterol, mættet fedt)
  • Fedtsyrer er hovedkomponenter i kroppens > 1012 cellemembraner
  • Optage D, E, A & K vitamin mmm.

Funktionel ernæringsvejledning v. Charlotte Gylling Mortensen

Lægeklinikken IOM, Lyngby Hovedgade 37, 2900 Lyngby

Book tid: nypatient@iom.dk   Direkte kontakt: cgm@iom.dk / sms til tlf. 2548 8995